dinsdag 29 mei 2012

Evenwichtsonderzoek en MRI

Ik mocht me met Jacky weer eens melden in Nijmegen. Dit keer voor een MRI van mijn  hoofd en een evenwichtsonderzoek.

Bij een MRI worden alle organen van het binnenoor vastgelegd als een soort foto. Zo kan men beoordelen of een CI überhaupt ingebracht kan worden Volgens de mevrouw die de MRI bediende moest ik me wel instellen op een vervelend geluid. Ja, da-haag.... zonder gehoorapparaatjes hoor ik toch niks! Maar goed; de MRI was een makkie. Gewoon mijn ogen dicht gedaan en 20 minuten doodstil blijven liggen. No problem at all.

Vervolgens konden we even snel een broodje nuttigen en toen meteen door voor het evenwichtsonderzoek.

Bij dit onderzoek wordt nagegaan of de beide evenwichtsorganen goed werken. Er bestaat namelijk altijd een kansje dat tijdens de operatie het evenwichtsorgaan een opdoffer krijgt waardoor hij niet meer werkt. Omdat de evenwichtsorganen altijd samenwerken neemt in de regel het andere evenwichtsorgaan het over van het uitgevallen evenwichtsorgaan. Dus is het vooraf van belang om te weten of de beide evenwichtsorganen goed werken.

De evenwichtsorganen worden gestimuleerd door de stoel waarin je zit rond te draaien. Hierop reageren de ogen door ook te gaan bewegen. Deze oogbewegingen gaan ongemerkt. Door het meten van de oogbewegingen, kan iets gezegd worden over de werking van de evenwichtsorganen. Om de oogbewegingen te kunnen meten worden aan het begin van het onderzoek enkele elektroden op de huid geplakt, vlakbij de ogen.

Jacky vond het leuk om mij in deze allercharmantste pose te fotograferen.




Ik was vooraf door meerdere mensen al gewaarschuwd voor die mooie blauwe stoel die snel kan ronddraaien. En dat ik maar een kotsbakje moest klaarzetten. Maar het viel allemaal nogal mee en dat leek mij wel een teken dat de evenwichtsorganen prima werken. Ook het feit dat ik 10 minuten later alweer zonder problemen achter het stuur zat op de weg terug naar Enschede zegt wel genoeg volgens mij.

Ons volgende bezoek aan Nijmegen is op 7 juni waar we een gesprek zullen hebben met de revalidatie-therapeute. Daarover weer in een volgend blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten