zondag 27 mei 2012

De aanmelding in Nijmegen

Direct nadat de KNO-arts me aangaf dat ik een geschikte CI-kandidaat zou zijn heb ik er met Jacqueline en Anna uitgebreid over gesproken. Op 30 december heb ik de papieren opgevraagd bij het Radboud ziekenhuis in Nijmegen en op 27 maart mocht ik me daar melden voor een uitgebreid gehooronderzoek en een intakegesprek.

Jacqueline ging uiteraard mee en de gehoortest liet blijken dat ik wel heel erg slechthorend was. De woordjestest zonder mondbeeld ging werkelijk abominabel. Van de 100 woorden had ik er volgens Jacky (die achter me zat mee te luisteren) misschien 3 goed. En dan had ik ze waarschijnlijk nog gegokt ook !

Het was een echte eye-opener. Het blijkt dus dat ik al jaren gewoon voor 95% afhankelijk ben van liplezen. Ik hoor klanken en zie monden bewegen. En al die woorden tezamen maken dan een zin. Wat ik dus zie en aan klanken hoor zet ik razendsnel om in complete zinnen. Dat is eigenlijk ook best wel knap van mezelf, al zeg ik het zelf :-)

Enfin, na de gehoortest gingen we door naar de selectie coördinator voor volwassenen. Dit was een uiterst plezierig gesprek waarin alle aspecten van het traject uit de doeken werden gedaan. Stom genoeg had ik voor dit gesprek géén schrijftolk in de arm genomen, en thuisgekomen bleek toch dat ik veel niet (goed) had meegekregen. Jacky vertelde dus dingen die ik helemaal niet had gehoord.

Tip voor het vervolgtraject aan mezelf:  "Neem een schrijftolk mee !"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten