woensdag 22 augustus 2012

Listen very carefully, I'll say this only once

Maandag ben ik maar weer eens begonnen met een paar uurtjes werken.
De eerste 4 mensen die me aanspraken vroegen: "En ... merk je dat je al beter kunt horen?"

Blijkbaar hebben ze mijn blog niet (goed) gelezen of de materie is toch te ingewikkeld.

Dus: "Listen very carefully, I'll say this only once"

Een CI maakt me niet goedhorend. Het blijft een hulpmiddel zoals een gehoorapparaat of een bril.
Een CI zorgt ervoor dat de normale manier van horen, via de gehoorgang, trommelvlies en middenoor wordt overgeslagen.  Een elektrode met  22 contactpunten die in het slakkenhuis is geplaatst bootst het werk van meer dan 30 duizend haarcellen na.

Het komt erop neer dat elk geluid dat mijn CI straks registreert, door mijn co-therapeuten zullen moeten worden benoemd. Ik moet gewoon helemaal opnieuw leren horen. Een traject dat vele maanden intensieve oefening en geduld zal vergen van mij én mijn omgeving. Pas na vele maanden zal dan duidelijk worden in hoeverre het spraakverstaan is toegenomen.

Zeker de eerste weken is het afzonderlijk afstellen van die 22 contactpunten een enorm karwei. Van elke elektrode wordt namelijk het minimale én maximale geluidsniveau vastgelegd. Naarmate je aan bepaalde geluiden bent gewend zal het geluidsniveau bij een nieuwe instelsessie steeds verder worden opgerekt. Totdat je op een punt bent aanbeland dat je aan je maximum zit.

Een mede-CI-gebruiker heeft op Youtube een filmpje gezet hoe een CI werkt, dat verduidelijkt ook veel.


Deze week kreeg ik de datum door dat het CI voor de allereerste keer zal worden aangesloten.
Maandag 24 september is de dag die nu op de kalender met een grote rode cirkel is aangegeven.
Voor de eerste maand zijn alle therapie-dagen in Nijmegen al vastgelegd. En de route naar het Radboud zullen we straks blindelings kunnen rijden.

Om de volgers van dit blog een (kleine) indruk te geven over wat je nou ongeveer hoort met een CI kom je via deze link op een website waar 3 verschillende geluiden zijn weergegeven. Uiteraard zal de persoonlijke geluidsbeleving per CI-gebruiker verschillen. Dus die geluiden klinken - waarschijnlijk - ongeveer zoals iemand met een CI het hoort.  Ik kan er zelf (nog) niet over meepraten, dus ik ben reuze benieuwd wat jullie er van vinden.

4 opmerkingen:

  1. Dank je voor het openen van mijn oren.
    Ben over een aantal maanden heel benieuwd hoe jij deze verschillen ervaard

    Jacqueline/Greenwitch

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wederom met belangstelling gelezen, ik vind het een heel avontuur, hoor!
    Het filmpje van de CI gebruiker: wat een sympathieke man en goede uitleg, zo kan een leek er zich al wat meer bij voorstellen.

    Verder naar de link gesurfd, en tja, voor mijn oortjes is het verschil wel groot, de beste omschrijving is denk ik, dat het iets "mechanisch" heeft. Dus je zal mijn aangename, zoetgevooisde stem met de prachtige zachte G, ook na 24 sept. nooit helemaal naar waarde kunnen inschatten, maar gelukkig draait de wereld niet om mijn persoontje :D Ha ha, was poging tot humor natuurlijk. :)
    Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen verder en blijf het volgen. Ik denk welzeker dat het een verrijking zal zijn voor je.
    Hang in there, Billy.
    Groetjes,
    Giely

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel benieuwd hoe het straks gaat met die 22 contactjes.......... tot nu toe gaat het zéér voorspoedig in elk geval!

    groetjes,
    Claudia (P@nda)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat Giely zegt over het mechanische...dat klopt wel. Maar als ik het stukje met 'voice' beluister, dan klinkt de stem via CI echt niet als de daadwerkelijke stem. Echter...je kunt het wel verstaan, en ik denk zeker dat dat een enorme verrijking is. Heel interssant wat je schrijft...keep us posted.

    Grtz Vleer

    BeantwoordenVerwijderen