zondag 5 augustus 2012

Bubbeltjesplastic

De operatiedatum komt weer een stukje dichterbij. Het is een vreemde gedachte dat ik over 10 dagen met een implantaat in mijn hoofd rondloop.

Ik blijf de laatste tijd maar bezig met de muziek zoals ik die tot nu toe in mijn leven heb gehoord. Hoe zal diezelfde muziek straks klinken ? Klinkt 'Bat out of Hell' straks nog steeds hetzelfde ? Hoor ik de stem van Huub van der Lubbe bij 'Vroeger laat' nog steeds zo mooi indringend zoals ik het nu ken ? Of ben ik nu bezig met een soort van afscheidstournee als ik nu al mijn favoriete nummers nog maar eens draai ?

Het is een van de vele vragen waarmee ik de laatste tijd toch wel bezig ben.

Het omgekeerde heb ik natuurlijk ook. Welke irritante dingen ga ik straks horen? Op mijn werk schijnt de gehele dag de radio aan te staan. Geen idee of ik dat straks 'lekker' ga vinden of dat het enorm afleidt. Hetzelfde geldt voor het geroezemoes op de afdeling. Op drukke dagen is het volgens sommigen net een kippenhok. Dat, in combinatie met een blijkbaar luidruchtig zoemende airco, lijkt me op voorhand al bijzonder vermoeiend.

Maar ook de geluiden die ik straks wél mooi zal gaan vinden houden me uiteraard bezig.
Vogels heb ik bijvoorbeeld nog nooit horen fluiten. Onze cavia's maken geluidjes. Het spinnen van onze kat heb ik tot nog toe alleen nog maar kunnen voelen. Ik hoef straks waarschijnlijk niet meer te vragen of het nog regent, maar hoor ik het gewoon zelf op het dak kletteren.

Een week of vijf na de operatie begint dan de ontdekkingstocht naar geluiden als het CI voor het eerst wordt aangesloten. De vraag waarmee ik Jacqueline en Anna dan waarschijnlijk helemaal gek zal maken is :" Wat hoor ik nu ?"  Elk geluid zal door hen moeten worden benoemd om het in mijn hersenen een plaats te geven. Anna is er op haar manier ook al mee bezig. Ze zegt steeds :" ik ga jou leren hoe bubbeltjesplastic klinkt"

Ik ben eigenlijk razend benieuwd naar de top 5 van meest irritante geluiden en de 5 meest geweldige geluiden van CI-gebruikers.  Dus, (bijna) mede-CI-gebruikers, voel je vrij om mij én de goedhorende lezers van dit blog een beeld te geven van jullie top 5.



10 opmerkingen:

  1. Kan me heel goed voorstellen dat dit voor jouw hartstikke spannend is en dat je ergens ook afscheid aan het nemen bent van dingen die je nu wel hoort.. je moet weer een boel opslag vrij maken in je hoofd voor alle nieuwe geluidjes die er straks bij gaan komen :) en anna heeft gelijk bubbeltjes plastiek klikt coooooooool

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog 4 dagen en dan word ik voor t eerst aangesloten. Dat er nu een implantaat in mijn hoofd zit, voelt niet raar of zo. Wel spannend, die onzekerheid zoals jij zo mooi beschrijft, wat ga ik horen en wat ga ik daarvan irritant of mooi vinden? Mijn grootste wens: spraakverstaan zonder liplezen...... ben zoooo benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verwoord broertje!
    Heel veel succes met de operatie!
    Bijen gezoem is ook heel mooi
    Weet nog dat Willem dat ineens hoorde met zijn digitale toestellen
    Liefs Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Gre... alvast heel veel succes met je eerste aansluiting. Ben benieuwd !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Robert, dáár heb ik nu nog nooit bij stilgestaan... Irritante geluiden? Ja plenty, maar in een werksituatie zet ik de C.I. rustig af, net als vroeger mijn hoorapparaat. Die herrie wil je niet aan je hoofd hebben.
    Het geratel van typen is vervelend. En van continu gepiep (magnetron, achteruitrijdende vrachtauto) word je compleet gek. Een afzuigkap daartegen is lekker rustgevend. Ik ken iemand die niet tegen windgeruis kan -- mij doet dat nu weer niet veel, hoogstens lastig als je op de fiets wilt praten!
    Pernille.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig is eigenlijk dat jullie CI gebruikers er nog niet helemaal bij stilstaan dat wij horenden WEL al die geluiden horen die worden beschreven en ze NOOIT uit kunnen zetten. Ook ik ben benieuwd hoe mijn man het straks gaat ervaren, maar voor hem ook nogmaals: wij horen ook werkelijk 'alles' en worden soms ook wel gek van onze omgeving, dus dat zal jullie niet anders gaan helaas. Hopelijk staan daar genoeg ook leuke dingen tegenover ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem (mijn eigen Jacky)..... uiteraard besef ik dat je als goedhorende wél alles meekrijgt en inderdaad niet kunt uitzetten.
    We zullen het gaan zien....ehhh... horen bedoel ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Robert,

    Dank voor je mail. Wij wensen jou heel veel succes komende week !! Het zal vast goed gaan !
    Mijn dochter met inmiddels 2 CI's CI vindt de stofzuiger altijd heel vervelend. Dan stop ik gewoon met stofzuigen , helemaal niet erg.
    Verder vind ik het nog steeds onvoorspelbaar bij haar. Soms klaagt ze over zachte geluiden (bijvoorbeeld gekraak van papier) terwijl ze niet klaagt over harde muziek ! De tv kan niet hard genoeg voor haar staan.

    Wij zijn benieuwd naar je vervolg.
    Groeten uit Den Haag, Jozet van der Es (CI Stichting Leiden) en dochter Ellis met CI en man leven met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Robert, Jacqueline en Anna,

    vanuit Apeldoorn heeeel veel succes gewenst morgen! En ook voor de komende tijd natuurlijk met het ontdekken van alle geluiden. Ben erg benieuwd hoe het gaat, ik blijf je blog lezen en ik hoor de rest van de verhalen wel van Jacqueline na de vakantie. Hopelijk kunnen jullie nog een weekje genieten van de vakantie.

    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen