donderdag 13 september 2012

De luidruchtige stilte voor de storm

Ruim drie weken geleden is het CI geplaatst. Fysiek ongemak heeft het mij niet echt opgeleverd. Oké, toen ik zes dagen na de operatie voor een paar uurtjes weer aan het werk ging was ik wel erg snel moe. Dus dat bleek iets te overmoedig. Op advies van de dienstdoende KNO-arts in Nijmegen toch nog een paar rustdagen er aan vastgeplakt. Ook kwamen sommige van die oplosbare hechtingen naar buiten. Geen probleem, die werden er vakkundig met een schaartje afgeknipt. Het haar is inmiddels alweer aardig over het litteken gegroeid, dus uiterlijk is er nog maar weinig van te zien.

Het is een vreemde periode nu. Er staan 5 weken voor de periode tussen operatie en eerste aansluiting. Daarvan zijn er zoals gezegd dus 3 verstreken en de datum 24 september nadert nu met rasse schreden.


Ik merk dat ik er in gedachten wel heel erg mee bezig ben nu. "Hoe zal die eerste aansluiting gaan?" "Welke geluiden zal ik als eerste gaan opvangen en, nog belangrijker, kan ik er wat van maken ?" "Welke nieuwe geluiden vind ik mooi, en welke vind ik vreselijk" Ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken. Ik zal het gewoon moeten ondergaan.

Ik heb diverse blogs gelezen van CI-gebruikers, en als je daar één ding uit kunt opmaken, is dat het voor iedereen weer anders is. De een heeft dagenlang last van piepgeluidjes en Donald Duck-stemmetjes. En weer een ander merkt na enkele dagen al dat ze echt behoorlijk stemmen kunnen onderscheiden. Uiteraard is dit heel erg afhankelijk van wat de betreffende persoon in het verleden al aan geluiden heeft "geabsorbeerd". En hoe dat indertijd is opgeslagen in het geheugen.

Uit onderzoek bij mij is dus gebleken dat ik in de eerste 6 maanden van mijn leven toch redelijk wat geluiden moet hebben gehoord. Dat zou het bij mij al ietsje minder moeilijk maken dan bij iemand die nog nooit wat heeft gehoord. Maar mensen die op latere leeftijd pas doof of slechthorend zijn geworden hebben op mij natuurlijk weer een grote voorsprong wat betreft geluidenherkenning vanuit hun geheugen.

Ik laat het straks maar gewoon op me afkomen. Of ik nou na 2 weken al wat beter hoor of na 2 maanden. Het maakt op die 47 jaar dat ik al slechthorend ben dan ook niet zoveel uit.

Door de operatie is het laatste beetje restgehoor aan de kant het geopereerde oor helemaal verdwenen. Ik heb nog eens even mijn gehoorapparaat aan die kant er in gedaan. Noppes, nada, nie!  Het besef dat je aan die kant nu volledig doof bent was toch even een emotioneel moment.


Waar ik wel onaangenaam door verrast werd, was dat ik 4 dagen na de operatie ineens een zoem in mijn geopereerde oor had. Dat was ook wel een beetje aangekondigd op de diverse blogs en fora. Maar als je er nooit last van hebt gehad schrik je toch en is het wel heel erg irritant en afleidend. Ze noemen die zoem ook wel tinnitus, en er zijn veel mensen die daar in het dagelijks leven last van hebben. De een wat meer en heftiger dan de ander. Die zoem heeft tot nu toe nooit langer dan een uur geduurd, maar komt wel 1 of 2 keer per dag opzetten. Over het algemeen geldt dat tinnitus bij de meeste mensen die een CI krijgen ook weer verdwijnt na verloop van tijd. En daar hou ik me dan maar aan vast.

Zelf heb ik het gevoel dat die zoem komt doordat de gehoorzenuw aan de geopereerde  kant nu geen prikkels meer krijgt. En dat de hersenen als het ware zelf maar een geluidje gaan verzinnen. Volgende keer in Nijmegen maar eens navragen of ik dat zo goed interpreteer.

Voor mezelf én voor mijn omgeving is het wel lastig dat ik in deze tussenperiode nog slechter hoor als voor de operatie. Ik hoor nu immers nog maar met één oor. In het bedrijfsrestaurant kies ik ook de meest strategische plek zodat ik mijn collega's aan de kant van mijn "goede" oor heb zitten. En de collega die naast me zit op de afdeling had al snel door dat iets opschrijven makkelijker is dan 5 keer herhalen, dus ook dat heeft zich prima opgelost :-)

Via de revalidatietherapeut in Nijmegen heb ik ook een link gekregen naar een brochure die voor CI-gebruikers en hun directe collega's is geschreven: De brochure heet "Omgaan met een CI op het werk: aandachtspunten bij mensen met een cochleair implantaat". De brochure is te downloaden via www.werkpad.nl/.../10_WP_Brochure_Omgaan_met_CI_LR.pdf. Ik heb deze gedownload en vervolgens uitgeprint en op de kast op de afdeling gelegd. Zodat iedereen die er belangstelling voor heeft het kan inkijken. En de volgers van dit blog nu dus ook :-)


En zo werken we dus toe naar 24 september.........nog 11 dagen en 12 uur.

5 opmerkingen:

  1. Ik kan mij voorstellen hoe je naar die datum met spanning naar toeleeft. Ik leef met je mee. Mijn restgehoor was ook wat minder geworden, maar niet veel, maar ik kon het ook goed merken na de operatie. Je schrikt best behoorlijk. Ik wens je het beste de komende dagen.

    Groetjes Gerda Nap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog even volhouden, maar 24 september komt vanzelf. En dan is het wel heeeel erg spannend wat voor geluiden je allemaal kunt gaan onderscheiden. Succes!

    gr. Vleer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog tien daagjes strepen en dan kan Anna aan de slag met het bubbeltjes plastic.
    Ik tel wel voor je mee

    Greenwitch

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is bijna zover......morgen is DE dag!! Veel succes en sterkte gewenst, groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Robert, vandaag was het dan zover! Ben erg benieuwd hoe het gegaan is.

    Groetjes Marie-Jose

    BeantwoordenVerwijderen