zaterdag 20 september 2014

Op het verkeerde been gezet door RTL-programma Doof !

De afgelopen weken waren er op de zondagavond op RTL4 een tweetal uitzendingen van het programma Doof! Er werd in elke uitzending een dove persoon gevolgd op weg naar zijn CI. Omdat we zelf dat proces van begin tot eind hebben meegemaakt keken Jacqueline, Anna en ik met grote belangstelling naar de uitzendingen.

Voor de neutrale TV-kijker waren het vast hele leuke mini-documentaires met een ietwat hoog zakdoekjes-gehalte. Want ga maar na, je ziet mensen die in korte tijd of geleidelijk aan zo slecht zijn gaan horen dat ze praktisch doof zijn. Als kijker word je deelgenoot van de onzekere periode vooraf die zij en hun naasten ingaan.Vervolgens de emotionele grote dag van de operatie en in het laatste deel van de uitzending de wereld die voor hun opengaat als de CI wordt aangesloten. Dit is kort gezegd de samenvatting van de uitzendingen.

Tevens is het meteen het hele verhaal van de uitzending. Het uurtje van elke uitzending is veel te kort om dieper in te gaan op het hele proces. En, té kort is nooit goed om een getrouw beeld te creëren van de werkelijkheid.

Het begon al in aflevering 1 waar de dove Ronald werd bezocht door presentatrice Natasja Froger. Zij kwam met de auto aan bij zijn huis en pakte een mobieltje om hem te appen dat ze voor de deur stond.
Jacqueline en ik keken elkaar aan van: "Huh ?? Waarom heeft die gozer geen flitslamp zodat hij kan zien dat er iemand voor de deur staat?"

Even later wordt gezegd dat Ronald door zijn steeds erger wordende doofheid gedwongen was om zijn HBO-opleiding te staken. Weer gingen onze wenkbrauwen omhoog: "Waarom heeft niemand hem verteld dat hij met behulp van een schrijftolk gewoon zijn studie had kunnen afmaken?"

Maar goed, de uitzending ging in razend tempo verder en Ronald werd gevolgd op de dag van de implantatie. Een mooi stukje emo-tv die ook zeker weer de emoties opriep die ikzelf die dag heb ondergaan.
Vervolgens kwamen we al in het afsluitende deel van de uitzending waar de CI voor het eerst werd aangesloten, en Ronald al meteen heel erg goed kon horen. Er werd in een zinnetje wel gezegd dat hij moest revalideren, maar daar werd niet verder op in gegaan.


Ook aflevering 2 was van hetzelfde laken een pak. Was het in de eerste aflevering nog verbazing van onze kant, in aflevering 2 begonnen we het eigenlijk komisch te vinden. Hier werd de dove Bas elke dag gewekt door zijn vrouw omdat hij de wekker niet hoort. Ook in dit geval blijkbaar geen goede informatievoorziening, want een trilwekker bestond al in mijn jonge jaren, en dat is toch al ruim 35 jaar geleden. Bas sprak de hoop uit dat hij na de operatie zelf weer de wekker zou horen. Ehm.... kan iemand hem even uitleggen dat je niet slaapt met je CI in !

Het stramien van de uitzending was identiek aan de eerste, en na de aansluiting van de CI was het hosanna en zag je een man die blijkbaar meteen alles weer hoorde.

Morgen (zondag 21 september) is het derde en laatste deel, maar ik twijfel er niet aan dat ook die aflevering weinig zal verschillen met de twee voorgaande afleveringen. En dat er ook in deze aflevering totaal voorbij zal worden gegaan aan het belangrijkste proces dat een CI-gebruiker moet ondergaan: de revalidatieperiode !

Ik kreeg na de eerste twee uitzendingen regelmatig de vraag waarom bij mij de resultaten veel minder snel gingen. Het kostte me veel moeite om uit te leggen dat de uitzendingen toch een enorm vertekend beeld geven, omdat de revalidatieperiode totaal niet werd belicht. Je ziet dat iemand wordt aangesloten en bij het volgende bezoek dat in beeld werd gebracht zie je hem al telefoneren met zijn vriendin. Telefoneren, iets wat ik na twee jaar CI nog steeds verschrikkelijk moeilijk vind.

Een groot bezwaar van mijn kant is de titel van het programma. De titel zet de kijkers echt op het verkeerde been; je zou verwachten dat het programma gaat over dove mensen en hun leven en de mogelijkheden en onmogelijkheden waar die mee te maken hebben. Alle drie de uitzendingen gaat het echter om plots- of laatdoven. Mensen die altijd goed hebben kunnen horen en dan ineens of geleidelijk doof of zeer ernstig slechthorend worden. Het CI-traject is nog veel moeilijker voor mensen die doof zijn geboren of binnen 4 jaar na geboorte al doof of zwaar slechthorend zijn geworden. Die hebben namelijk nooit geluiden kunnen waarnemen en voor hen is het revalidatietraject nog veel langer en zwaarder.


Tevens wordt er totaal niet ingegaan op de veranderingen na de operatie. De CI-gebruiker doet er goed aan om toch rekening houden met grote veranderingen in relationele sfeer. Bij ons was het zo dat Jacqueline en ik ook te maken kregen enorme veranderingen. Zij werd van mijn horende hulp in bange dagen getransformeerd in een partner die een hele andere rol kreeg. Een partner die nu niet langer meer elke keer hoeft te vertalen wat er wordt gezegd. En die nu ook gewoon eens zelf in gezelschappen gesprekken kan voeren zonder dat ze mij hoeft bij te staan.

Omdat ik zelf heel veel moeite had om die veilige vertrouwde haven los te laten leverde dat toch de nodige spanningen op. Jacqueline wilde -terecht- niet meer steeds meer mijn "reddende engel" zijn in gesprekssituaties, maar ik moet zelf het initiatief nemen om mee te doen in lastige gesprekssituaties met meerdere mensen. En als je 46 jaar lang gewend bent geweest om te vertrouwen op anderen als het ging om horen is dat iets wat je niet van de ene op de andere dag zomaar even kunt doen. Wij zijn daarom onlangs toch maar eens begonnen om met behulp van iemand van de GGMD de punten in kaart te brengen waaruit dat soort strubbelingen voortkomen en hoe die aan te pakken. En dan blijkt maar weer eens dat het niet simpel een implantaat inbrengen, en voila  "je hoort weer normaal". Maar reken erop dat je zeker daarna ook nog het nodige staat te wachten. Er veranderd heel veel en je moet sterk in je schoenen staan als je die veranderingen het hoofd wil bieden.


Zo volgen Jacqueline, Anna en ik sinds kort ook een cursus NmG (Nederlands met ondersteunende Gebaren). Op die manier kunnen we de gesproken communicatie ook ondersteunen met gebaren als we in lawaaiige situaties terechtkomen.Want ook dát is een minpunt van de uitzendingen van Doof! Wat je ziet zijn gesprekken in rustige omgeving zonder bijgeluiden. Zodra er omgevingslawaai is, of als er meerdere mensen door elkaar praten is het zelfs voor mensen als Bas, Ronald en Lilly een crime om alles goed mee te krijgen.

We hopen bij de ontmoetingen met lotgenoten bij de Stichting Plotsdoven de geleerde gebarenondersteuning in de praktijk te kunnen brengen. Want juist dáár zie je CI-gebruikers in alle soorten en maten. Mensen die heel goed kunnen horen met CI, maar ook mensen voor wie het CI in iets mindere mate succesvol was. Wat we allen (ook Bas, Ronald en Lilly) gemeen hebben is dat het horen in gezelschappen en groepen nooit ideaal is en dat er dan altijd problemen met de communicatie zullen zijn.

Ik daag dan ook graag een programmamaker uit om ook eens in een uitzending de andere kant van het CI-traject te laten zien. Dat er juist aandacht geschonken wordt aan de zaken waar de gemiddelde CI-gebruiker tegenaan loopt.

Voor de volledigheid: info over lotgenotencontact, hoorhulpmiddelen, inzet van schrijf- of gebarentolken, hulp door professionals van de GGMD, alles is te vinden op de website www.stichtingplotsdoven.nl

Informatie die de deelnemers van de TV-uitzendingen achteraf gezien goed hadden kunnen gebruiken.

47 opmerkingen:

  1. Zo is het maar net Robert, ik heb RTL op het bestaan van o.a. OPCI gewezen maar hoor vervolgens niets meer van die redactie. Het zou natuurlijk prachtig zijn als ze een compilatie van Doof zouden maken met ook die verwijzingen zoals jij noemt er in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie en duidelijk uitgelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hem gedeeld!
    Mijn dochtertje is 11 maanden en krijgt volgende maand 2 ci's.
    ik heb haar opgegeven maar ze vonden haar te jong omdat ze zo haar verhaal niet zelf kan vertellen.
    Teleurstelling!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel super verwoord! Ondanks ik zelf geen CI drager ben, wel mijn zoon. Hij ervaart het ook andersm kinderen met CI lopen het revalidatietraject wat makkelijker door dan bij de volwassen. Helaas zijn we niet interessant genoeg bij RTL, die maken liever tranen-trekkers programma's, zoals je al schreef. Beter bij EO aankaarten.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik werk dagelijks met dove mensen en herken helemaal wat je beschrijft. Misschien goed je reactie door te geven aan RTL?

    Tjerk van Dijk, Zwolle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Robert. Ik deel je verhaal. Zelf heb ik het eerste deel van het programma bekeken. Na 30 min heb ik het uitgezet. Wat een emo-tv. Totaal niet realistisch. Zelf heb ik een dove zoon. (doof geboren) . Zo doof dat zelfs CI geen uitkomst biedt. Ik ben blij met je stukje en ga het delen op facebook. Groetjes Jolanda de Visser

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na 2 aflevering van programma 'doof' voelde ik niet meer eerlijk, ik ben zelf doof geboren en ik heb zelf ook een CI maar zit totaal heel ander verhaal dan plotsdoof. Ik zit zelfde mee. Je hebt helder uitgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi beschreven. Ik ben niet doof, maar zat ook wel met vraagtekens. En een daarvan is waarom wordt het niet helemaal ondertiteld. Zodat we samen kunnen kijken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een zeer goede vraag! Een vraag die blijk geeft van open houding, de ander als gelijk zien en de behoefte het samen te willen delen. Helaas zijn er nog maar weinigen die zich afvragen: "wat heb jij nodig zodat we samen kunnen zijn (als in communicatie bijvoorbeeld)?" En de RTL hoort hier niet bij...

      Verwijderen
  9. Robert, dank voor je kritische noot. Als kanttekening meneer 2 was niet plotsdoof maar langzaam vanaf kindsjaren steeds slechthorender geworden.. Zijn situatie was eigenlijk heel vergelijkbaar met die van mijn moeder. Deze aflevering was voor haar fijn om te zien. Om te zien dat het bij een CI gebruiker niet is dat hij alleen meer hoort maar ook beter kan verstaan. Tuurlijk begrijpen we dat niet elke CI gebruiker ooit zal kunnen telefoneren... Als alleen al het verstaan verbetert zou dat vlugs mijn moeder genoeg zijn. Weinig verwachtingen en hoop voor minimale verbetering.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed geschreven! !Ook ik heb een doof geboren zoon waarvoor CI geen " wonderen " kan verrichten! Voor mensen die ooit hebben kunnen horen is het een mooie oplossing maar als je nog nooit geluiden en stemmen hebt gehoord is het heel iets anders en moeilijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben het geheel met jullie allen eens. Het lijkt allemaal hosanna terwijl dit niet allemaal zo rooskleurig is. Tijdens de eerste en twee uitzending vielen mij ook een aantal zaken waarvan ik dacht "dit klopt niet". Ze worden benoemd in het stuk. Het lijkt ook net alsof iedereen die slecht tot zeer slecht of zelfs doof is in aanmerking komt voor een C.I. Dit is ook niet zo. Ze laten maar zo'n klein stukje zien van het hele traject.. Beter was geweest een programma maken van 1 persoon en die volgen of meerdere personen volgen. Meer afleveringen zodat het beeld voor een leek beter neer gezet wordt. Ik ben zelf baha draagster en krijg veel vragen waarom ik geen C.I. heb of krijg. Het programma schept duidelijkheid maar aan de andere kant ook zeer veel onduidelijkheid. De C.I. is nog steeds een hulpmiddel maar helaas nog steeds geen vervanger voor het gehoor van een goed horende.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben vroege doof geboren. Ik vind het erg jammer en teleurgesteld dat het DOOF programma niet over vroegedoven met CI ging. En ook jammer dat het programma niet 3 verschillende doof soorten om te interviewen gaf, bv "plotsdoof", vroege doof en slechthorende met het gebarenvaardig

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben zelf doof geboren. Ik ben het met jullie eens. Goed en helder beschreven. Toen ik naar de afgelopen uitzendingen keek, komt er een paar vragen in mijn gedachten op. Zoals: Hé, waar blijft het vraag over het bestaan van flitsbel en gebarentaal?! Mijn mening dat het beter zou uitzenden in drie verschillende situaties: plotsdoof, vroege doof en slechthorend met het gebarenvaardig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Robert, dat heb je heel goed verwoord !! ikzelf ben vanaf mijn geboorte zwaarslechthorend en heb sinds drie jaar een CI. Voor mij is een hulpmiddel en door het programma worden de mensen op de verkeerde been gezet. Dat je met een CI weer kan telefoneren wat bij mij niet lukt. Morgenavond kijk ik niet naar het programma Doof! Ik hoop dat de programmamakers van Doof! je verhaal hebben gelezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. willie bodewes -smit20 september 2014 om 08:33

    Watvgeweldig geschreven, ik ben zelf niet doof, maar het het allemaal van zeer dichtbij mee gemaakt van mijn vriendin, ook wij vinden het programma Doof niet goed weergegeven, nu lijkt het idd net, of iemand die een CI krijgt gelijk kan horen! Ja men hoort geluid, maar......niet het gesproken woord!!! Daar gaat weken oefening en afstellingen mee gemoeid, voor men hetvfesproken woord echt hoort. Min vriendin heeft er nu een boekje over geschreven , en daarin heel goed het revalidatietraject verwoord . Hopelijk laat RTL idd ook nog het revalidatietraject zien op tv, horende mensen snappen er nu geen biet van! Robert Super dat jij het hier aan haalt!!! TOPPIE!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook ik heb na 49 jaar een ci...ben door een ziekte slechthorend en langzaam aan steeds dover geworden...en heb hem nu een half jaar en ik vind het nog steeds lastig om te verstaan..moet ook elke keer terug om het geluid af te laten stellen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik hoop dat het goed kom wij makken al anders mee fijne avond groetjes

      Verwijderen
  17. Anoniem 20-09-2014
    mijn vriend is 22 april geopereerd voor een implantaat en 6 juni is die geplaats en we hebben 2 wekken wat gehoord en daarna is het alleen maar slechter geworden soms hoort hij hellemaal niet en er is tot op heden nog geen verbetering ze hebben nu allerlei testte gedan daar hebben we nog geen uitslaag van ik zelf zeg dat de ci kapot is en dan krijg je als antwoord dat hebben we nog niet mee gemaakt maar eens moet de eerste keer zijn maar daar tegen over hoor mijn vriend nog steeds niet fijn heeee zooo CI hij heb er alleen een slecht even wicht aan over gehouden wat niet meer goed kom dat wiste ze mijn wel te vertellen we zij we geopereerd in Rotterdam fijne avond groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik mis t hele revalidatieproces, de risico's dat zoiets met zich meebrengt en ook vooral de werking uitgelegd van CI met de daarbij behorende tonen zodat n ander hoort wat een CI gebruiker ervaart... heel belangrijk...
    Verder ook jammer dat niet 't gehele programma ondertiteld is, maar slechts de CI kandidaat....
    Mijn man (36) heeft sinds 5 jr een CI met goede resultaten gelukkig.
    Hij is met de 8 steeds slechter gaan horen waardoor hij zich steeds meer afzonderde van de buitenwereld.
    Dit is nu gelukkig weer anders.
    Zelf ben ik slechthorend en draag hoortoestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja dat dachten mijn man en ik ook, wij hebben verschillende wek en waarschuwings- sytemen. En hebben cursus gebaren taal gedaan om te kunnen communiceren. En waarom niet standaard ondertiteling snap ik ook niet.er kijken toch ook doven mensen naar, of maak gebruik van een doventolk.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat dacht ik ook meteen Yvonne! Waar is de ondertiteling... Ik heb op mijn 14e, in 2006 een CI gekregen nadat ik langzaam doof was geworden. Dat was ook niet zo rooskleurig als het lijkt in het programma. Natuurlijk was het een wonder voor mij, maar pas later kwam de ellende: ik heb vanaf de operatie tot dit jaar rondgelopen met lekkende stroom naar mijn gezichtszenuw, wat ongelooflijk zeer deed!! De artsen en audiologen hebben er maar liefst 8 jaar overgedaan om mij pijnvrij te krijgen terwijl de oplossing heel simpel was, 1 druk op de knop om de lekkende elektroden uit te schakelen :( Ik ben het er ook zeker mee eens dat je met een CI niet te vergelijken bent met een 'goedhorende', in het dagelijks leven kost het horen mij nog steeds erg veel moeite. Ik heb ook al jaren een trilwekker en deurbel-lamp, wat iedere dove moet hebben! Al met al een slecht beeld van de dovengemeenschap...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. RTL heeft al een reactie gepubliceerd van Eva Westerhoff met ongeveer dezelfde kritische punten als Robert hierboven heeft geschreven. Je kunt dit terugvinden op:
    http://pressroom.rtl.nl/blog/post/doof-maakt-onzichtbare-beperking-zichtbaar
    Verder ben ik het als logopedist helemaal eens met wat je schrijft. De moeilijkheid van het revalidatieproces wordt in het programma weggelaten en nu lijkt het alsof je met een CI gelijk weer kan horen en dat je ook al na een paar weken alles weer kan horen terwijl dat in de praktijk niet zo werkt. Het zou goed zijn als er een programma komt over doven waarin duidelijk wordt welke dagelijkse problemen men tegenkomt, maar ook hoe mooi de dovencultuur is.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is ook kant van horror verhalen die je niet dagelijks hoort! Het kan misgaan tijdens het operatie, en of na het operatie bijvoorbeeld dat je evenwicht niet meer goed is, of het operatie opnieuw moet over gedaan worden omdat aansluiting niet goed werkt, en nog meer van zulke verhalen, maar die wordt natuurlijk niet belichten, want ze willen maar meer 1 kant vertellen en dat is natuurlijk het succes imago...Maar die kant met geen leuke ervaringen zijn er wel, maar die worden buitengesloten.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel mooi geschreven. Ik heb zelf een dove zoon van 2 en half. Hij heeft sinds anderhalf jaar 2 ci's. Het gaat gelukkig heel goed. Maar er zijn na het programma steeds meer mensen die comentaar geven op onze situatie. Nu kan hij horen dit is de oplossing zeggen ze dan. Maar nee zo werkt het niet!! Het is een hulpmiddel, hij blijft doof als ze af zijn of stuk hoord hij niks. Wij gebruiken ook gebaren en houden het ook zoveel mogelijk bij door cursussen te volgen. Het vergt voor ons maar vooral ook voor onze zoon veel tijd en energie om te leren horen en begrijpen en daar helpen gebaren veel bij. Had het veel mooier gevonden als ze verschillende senarios hadden belicht. Vind het echt een gemiste kans.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Tsja Showbussines en commerciele pr voor CI fabricaten en raarste is de pr voor radboud nijmegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Helemaal eens met bovenstaande stuk van Robert. Ik heb ook regelmatig op Facebook met andere (in dit geval mensen met doofblindheid) contact gehad over het niet kloppen van deze uitzendingen. Emo-t.v. ten top, heb me ook met regelmaat afgevraagd onder welke steen deze laat-doven gekropen zijn dat ze van geen hulpmiddel weten? maar ook... is er dan niemand, werkelijk niemand geweest die deze mensen met beperking in horen op het goede spoor heeft gebracht van voornoemde hulpmiddelen? Te triest voor woorden...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. het is allemaal heel mooi in beeld gebracht maar als vader van een dove zoon merk ik totaal geen vooruitgang bij hem ook al heeft hij nu 5 jaar een ci we zijn nu al heel wat jaren aan het sukkelen maar echt iets merken dat hij er beter op gaat horen doen we niet

    mijn zoon is op zijn 3e doof geworden en heeft nu al 7 jaar een ci lijkt mij dat hij nu op zijn 10e toch wel zo ver zou zijn dat hij minimaal iets kan horen en of minimaal iets kan spreken wat momenteel totaal niet aan de orde is
    volgens audiologen zou de ci perfect moeten werken maar als ik alles zo op tv ziet begin ik toch zwaar te twijfelen
    maar dat neemt niet weg dat ik super gelukkig ben voor de mensen die er wel baat bij hebben en uit een verschrikkelijke wereld kunnen komen van eeuwige stilte

    mvg pascal louwers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Een verschrikkelijke wereld van eeuwige stilte". Ik begrijp niet helemaal wat ik hier lees, en zeker niet van iemand die al 10 jaar met een dove zoon woont. Ik hoop van harte dat uw zoon in de toekomst zal horen en daardoor makkelijker aansluiting vind bij de horendenwereld. Als dat zo gaat worden zal uw zoon erg moeten wennen aan een verschikkelijke wereld van lawaai in plaats van de voor hem nu vertrouwde wereld van audiorust. Ik vrees dat u uw zoon door uw houding zelfmedelijden aanpraat. Doe hem dit asjeblieft niet aan. Doven hebben ook een waardig bestaan!
      Zelf heb ik sinds ik me kan herinneren altijd piep en ruis in mijn gehoor. Ook dit is niet verschikkelijk omdat ik niet anders ken. Alles draait om gewenning. Ik wens u het allerbeste en sta open voor discussie.
      vriendelijke groet, Ruben Maessen

      p.s. Zoals goede articulatie verstaanbaar maakt, maakt interpunctie leesbaar. Gebruik asjeblieft de punt (.) aan het einde van elke zin.

      Verwijderen
  27. Mee eens, het is veel te rooskleurig verteld! Ik heb nu 16 maanden de processor en nog moet ik erg wennen, in een groepsgesprek kan ik helemaal niet meedoen! Nu nog moet ik elke dag oefenen met luisteren nr b.v. via ringleiding met ondertiteling, luisterboek op internet met aansluiting van kabel van de processor met de laptop, wel moet ik dan steeds opletten, dat de laptop niet aangesloten is op stroom. Kinderen, die schreeuwen of huilen vind ik erg om dat te horen. Toch blij, dat ik door ci veel geluiden kan horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Die C.I is te mooi om waar te zijn!!! Het gaat al jaren zo.... Elk 10 jaren hebben we sowieso nieuwe apparaten die gehoor makkelijker of beter kunnen maken. Maar wat ik vreselijk vind is dat ouders met een dove kind gelijk gaat kiezen voor C.I ipv gebarentaal leren of keus aan kind overlaten (moeilijke acceptatie of slechte motivatie om te leren communiceren? ). Ik ben zelf doof maar ik kom niks tekort hoor. Bizar om te zien dat zo een kleine baby tje helemaal volgestopt wordt met apparatuur en wat er ook bij komt dat in de toekomst veel complicaties plaats vinden o.a zenuwbeschadiging, geur/smaakzintuigen nemen af of hersensverlamming. Iedereen is gewoon anders dus ook je dove kind en wees blij met wat je hebt of krijgt want iedereen streeft naar ideaal beeld hoe we moeten leven maar waarom zouden we niet anders mogen zijn net als homoseksuelen, gelovigen, etc...
    Bovendien onderga ik alleen operatie als ik echt 100% weer kan horen en praten dus in dat geval is C.I geen garantie ;) dus denk er goed over na voordat je C.I laat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ook ik erger me aan het zakdoekjes gehalte als zwaar slechthorende ook met CI. dit is emo tv! ik vind het misbruik van andermans emoties om maar een tv programma te vullen, deze mensen hebben het zwaar, zijn zielig en worden verlost!!
    Ik zeg nu in mijn omgeving, kijk maar niet want het heeft niks te maken met CI zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik ben zelf geen ci drager, maar wel slechthorend en kortgeleden geopereerd aan mijn stijgbeugel, als ik al zie at dat voor traject en revalidatie vergt, had ik ook al mijn bedenkingen over deze serie, allemaal heel rooskleurig en in sneltempo! En wat jullie ook zeggen, riep ik ook gelijk, hallo er bestaat trilwekkers en flitssystemen, gebruik ik zelf ook, ik ben alleenstaand, dus ik zal wel moeten, maar buiten dat, ideaal systeem!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ha robert,

    Ook wij hebben met verbazing gekeken naar het programma. Mijn vrouw is doof sinds haar geboorte en wij kunnen daarmee prima leven. Ze heeft een mooie vaste baan en een hele rits diploma´s.

    Het programma gaf ons het gevoel dat doven eigenlijk geen kans hebben op een normaal leven. Nou wij kunnen vertellen dat we het samen heel goed redden en heel gelukkig zijn. Wij leven samen in de horende wereld, zonder enig probleem.

    Wat ons ook verbaasd is dat geen van de deelnemers ook maar de Nederlandse gebarentaal beheerst. Het lijkt wel of ze allemaal onder een steen hebben geleefd en zich niet verdiept hebben in de mogelijkheden.

    Met vriendelijke groet,

    B en T

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Nu ik vondt het geen goed programa de operatie was veel zwaarde dan de revaliedatie vindt het jammer dat jullie het jammer niet laten zien , ik heb een boekje geschreven hier staat alles in over de narevaliedatie ik heb mijn ci 5 jaar nu en moet nog wennen aan geluiden

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik heb net gereageerd en heb gezegt dat ik een boekje dit boekje heet slechthorendheid

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Eens. Beeld is vertekend. Beter was geweest om eerst alle in en outs te vertellen over CI (bv door audioloog, logopedisten etc.) dan pas met CI kandidaten programma doorleven met spreiding van de werkelijkheid. Dus niet alleen Plots doven of op later leeftijd slechthorend
    zijn geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Carmen van Hoesel: Je hebt heel helder verwoord. De titel Doof! is niet goed, beter zou zijn Plots/laatdoof. Heel jammer is het niet over de hoorrevalidatie belicht. Dit traject is voor CI-ers in het begin erg moeilijk als het waren kennismaken met het gehoor dat niet geheel 100% is. iedereen gaat denken dat CI-ers heel snel alles kunnen horen en dan moet ik in mijn omgeving uitleggen hoe het zit. Wat mij erg verbaas is dat Lily snel met oorverband na de operatie naar Italie is vertrokken. Ik moest 6 weken wachten met vliegen, toen heb ik de operatie 2 maanden later uitgesteld. Mij lijkt het zinvol om met Natasja Froger (een lieve en warme vrouw) in contact te nemen en haar uitleggen dat er verschil is met het krijgen van CI voor doven, slechthorenden, plotsdoven en laatdoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. jacqueline hulsegge22 september 2014 om 00:14

    Robert je heb het goed verwoord ik heb nu ook een CI maar het programa is echt op bet verkeerde been gezet de revalidatie komt helemaal niet dat vondt ik zaarde dan de operatie , jammer dat ze dat niet laten zien en waarom was er geen tolk het was alleen maar lachen ja sorry dan begrijp je er toch niets van super Robert wij zijn echt op het verkeerde been gezet
    er

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Er is een portret gemaakt van drie mensen zoals zij het hele CI-traject hebben beleefd. Het zijn dus echte verhalen. Wat is daar mis aan? Het is geen programma waarbij de gehele CI-gemeenschap centraal staat. Wanneer drie andere personen geselecteerd waren, zouden er ook drie andere verhalen uitgezonden zijn. Waarom wordt toch steeds zo met dat vingertje gewezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik dacht dat het een programma voor doven en slechthorenden was!! Ook voor dove en slechthorende mensen die NIET in aanmerking komen voor een C.I implantaat.
    WAAR WAS DE ONDERTITELING??!! Direct al een heleboel dove en slechthorende mensen terzijde geschoven! Frustrerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Het programma was gewoon ondertiteld via TT-888. Waarom heb je dit niet even geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Beste anoniem van 22 september 2014 03:50 en anderen,
    Bij televisie en zeker bij dit soort programma's moeten het echte verhalen lijken (en geloven veel mensen dat blijkbaar ook nog) maar zijn ze dat lang niet altijd.
    Volgens mij is er gekozen om een bepaald beeld neer te zetten. Daar zijn beelden bij uitgekozen. Veel filmen met een gekozen regie en daarna veel knip en plakwerk om het gekozen beeld aan elkaar te ritsen. Dan krijg je wat ze willen laten zien. Als laatdove met CI komt het beeld ook op mij zeer onwerkelijk over. Ik vind het treurig voor al die mensen die zo op een verkeerd been worden gezet. Het risico bestaat dat mensen die nog geen CI hebben met deze eenzijdige informatie veel te hoge verwachtingen krijgen. Net als goedhorenden die verkeerd tegen de mogelijkheden en beperkingen van een CI aan kunnen gaan kijken.
    Ik vind het triest.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat ik niet de enige ben die kritiek heeft op het programma. Alles is echt veel te rooskleurig weergegeven. Mensen kunnen gelijk bij de eerste aansluiting verstaan en binnen enkele weken kunnen ze telefoneren en kunnen muziek luisteren????? Aan de revalidatie wordt erg weinig aandacht besteed. Ja het lijkt zo dat een CI daadwerkelijk "DE OPLOSSING" is. Ik ben ook langzaam maar zeker zéér slechthorend geworden en heb nu een jaar het CI. Het is een oplossing voor een op een gesprekken maar een gesprek met meer mensen is al heel moeilijk. Ook het deelnemen aan een gesprek met veel omgevingsgeluiden is vrijwel niet te doen. Zelfs niet met solo-apparatuur.
    Dus het is niet zaligmakend. Het grote voordeel is wel dat mijn sociale leven weer wat beter is geworden.
    Een vervolgserie , maar dan niet door RTL 4 , waar ook kinderen, vroegdoven
    en een realistische kijk aan bod komen is dan ook op zijn plaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Helemaal mee eens. Ik kon het niet eens kijken, omdat ik direct al zag dat er totaal geen realistisch beeld werd geschept. Bij RTL Late Night hebben ze er ook een handje van. Wat mij vooral stoort is dat dove en slechthorende mensen worden neergezet als inclomplete mensen. Wanneer je doof of slechthorend bent kun je ook een heel gelukkig en compleet leven hebben. Die kant wordt helemaal niet getoond in dat soort programma's. Een gemiste kans...

    BeantwoordenVerwijderen