dinsdag 23 oktober 2012

Welke geluiden zijn nieuw voor mij ?

Zo langzamerhand beginnen de laatste mensen te snappen dat het plaatsen van een cochlear implantaat niet maakt dat je van het ene op het andere moment ineens alles kunt horen.

Vlak na de eerste aansluiting kreeg ik vaak de vraag of ik al goed kan horen. Nu, na een stuk of wat blogberichten is de vraag meestal: "en.... heb je nog nieuwe geluiden gehoord?"

Afgelopen dagen zijn Jacqueline, Anna en ik even een lang weekend naar Brabant geweest. We hadden via Vakantieveilingen voor een prikkie een chalet tot onze beschikking. En het was een weekend met heel veel nieuwe geluiden en ervaringen.

De herfst heeft zijn intrede gedaan, en voor het eerst in mijn leven hoorde ik de gevallen bladeren ritselen onder mijn voeten tijdens de wandelingen. Dat is natuurlijk een geluid dat je direct kunt thuisbrengen, omdat je het ook zelf veroorzaakt. Een ander geluid kon ik echter niet thuisbrengen. Een continu geruis was het. Na verloop van tijd werd me duidelijk dat dat de grote fontein was midden op het meer. Ook de watervogels maakten een herrie van jewelste. We gingen even op een bankje zitten bij het meer en op een gegeven moment kon ik de kwakende eenden onderscheiden van de andere watervogels.

In de chalet kon ik voor het eerst de fluit van de fluitketel horen toen het water kookte. Dat was ook een mijlpaal, want thuis kook ik het water altijd zonder dop op de fluitketel. Dit omdat ik het zelf nooit hoorde en Jacqueline, in de begintijd toen we elkaar pas kenden, altijd met de vingers in de oren aangaf dat het water kookte.

Verder zijn er ontzettend veel geluiden waar je als goedhorende helemaal niet bij stilstaat, maar die voor mij de eerste keer steeds een aha-erlebnis is:
  • het schrapen van een scheermes over je gezicht, 
  • het aan- of uittrekken van kleding,
  • plastic zakjes, 
  • papier,
  • de piepjes bij een pinautomaat,
  • ringtones van mobieltjes,
  • het schudden van een pakje speelkaarten,
  • Het strijken van een lucifer
Op het bankje aan het water deden we ook een test. Ik vroeg Jacqueline aan te geven op welk moment zij een echtpaar, dat in de verte kwam aanlopen, hoorde praten. Het bleek dat er helemaal niet zoveel verschil zat in het moment dat we ze hoorden.

Mijn werk is tegenover de brandweerkazerne, en vandaag hoorde ik de sirenes voor het eerst door de gesloten ramen heen.

Al met al gaat het nog steeds crescendo met de gehoorervaringen.



7 opmerkingen:

  1. En nog heel veel geluiden zullen volgen.

    Greenwitch

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf, ben weer op de hoogte!
    (Giely)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het geluid is informatie, elke keer bij nieuw geluid een ontdekking maakt het bijzonder. Elke eerste maandag van nieuwe maand is er om 12 uur een luchtalarm. Dit alarm komt van heel ver en toch hoor ik het. Vogels fluiten is mooi te horen, voetstappen op bladeren horen ritselen, je beleeft dan meer wat Moeder natuur je te bieden heeft. Geniet er van stapje voor stapje. Dat heb ik ook moeten doen, ben 1 jaar CI-gebruiker. Gewoon fantastisch! Carmen fb

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Carmen. Zijn jouw belevenissen ook nog ergens terug te lezen ?:-) Ben reuze benieuwd.

      Verwijderen
  4. Weer een mooi verhaal. Ik ben zo blij voor je dat je er steeds beter mee leert horen. Met jouw ervaringen komen er misschien meer schapen over de dam. We geven jou blog door aan zoveel mogelijk mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanx Fons ! Hoop dat ik met mijn blog toch wat twijfelaars kan overhalen.

      Verwijderen